Monday 23 January 2012

O LJUDIMA I KNJIGAMA

Objavio Perica S.Radović


Eto, dođe vreme da i ja kažem koju o knjizi o kojoj svaki pošteni Srbin ima mišljenje. Kad kažem svaki, mislim i na one koji ovih dana tek treba da se rode. Reč je, naravno, o Žarku Lauševiću i njegovom fenomenološki fenomenalnom romanu-prvencu.
 Naslov romana biste znali i da vas za njega neko priupita  u pola noći, nema razloga da trošim prostor na to. Dobar naslov za ovakav proizvod. Lepi se, što bi se reklo.


Priznaću vam odmah, ovu knjigu nisam još pročitao. Eno je na polici (pozajmljena, nema šanse da je kupim dok je ne pročitam), čeka svoj red. Osećam, negoduje stešnjena romančina. Lakta se, gura, hoće da progovori. Ipak, mora da se zna neki red. Ako mu je za utehu, ispred njega su samo još nekakve Selinove gluposti i neki Mirko Kovač sa svojim pričama.


Kažem, nisam roman ni pročitao, ali mi to neće predstavljati nikakav problem − kao ni većini, uostalom − da imam neko mišljenje o njemu.


Šalu na stranu, ovo što govorim uopšte nema veze sa onim što u romanu piše. Nemam nikakakav razlog da ne poverujem da bi Laušević, kao što je jednom davno poželeo da bude dobar glumac (i uspeo u tome), danas mogao s jednakim uspehom da postane pisac, a sutra, recimo, flautista. Evo, za potrebe fer odnosa prema njemu poći ću od pretpostavke da je književna vrednost ovog romana sasvim pristojna. Ja častim! Pretpostaviću, međutim, još nešto: da bezobrazno velika količina manipulativnih postupaka  koji prate objavljivanje (prodaju) pomenutog dela, da ne kažem projekta  uopšte nije slučajna.


Fama oko Lauševića se, posle zaista tragičnog raspleta jedne od njegovih životnih situacija, digla još pre nekoliko godina. Ako se dobro sećam, bilo je tu ponavljanja sudskog procesa, menjanja vremenskog trajanja izrečene zatvorske kazne itd. Ono što me je još onda zaprepastilo je opšti nekritički stav ljudi u Srbiji da Lauševiću treba smanjiti kaznu, pomilovati ga, kandidovati ga za predsednika i tako to. Ljudi su, prosto, navukli na sebe odela i sudija i advokata i pravosnažno odlučili da Žarka − finog momka “s televizora” − oslobode odgovornosti za ugasla dva ljudska života! Ko zna, možda će uskoro da se odluči da je Žarko, u stvari, ubijeni. Zamislite samo kako bi se to odrazilo na prodaju svega što je ikada napisao.


Pošto se, rekoh, radilo o opštem mišljenju, neko pametan se dosetio da bi ono moglo malo i da se, hm… kapitalizuje.


Ostalo znate: Žarko je malo probrao po svom dnevniku (znamo da je toga 16 svezaka), poslao izdavaču − poznatom po ovakvoj vrsti književnosti (bez navodnika, rekli smo da ćemo biti fer) − ovaj je odštampao par miliona primeraka… Tako, danas, svaka poštena kuća, pa i vaša, u biblioteci ih ima bar dva. Jedan za čitanje, drugi za čuvanje. Otprilike četvrtina romana se svakodnevno izgovara “naizust” uz kaficu s prijateljima; na Fejsbuku se pojavila nova igra: “Ako u statusu ne citiraš Lauševića, dabogda nogu slomio”; Biblija drhti pred mogućnošću da bude nadčitana, a ni ljubičastoj teladi ne prija baš sva ta pažnja, drugom namenjena. Čitava stvar je došla i do izvesnog Borisa Tadića, koji je pravilno procenio da je danas korisno biti dobar prema Žarku. 


Juče sam saznao da je Žarko Laušević pre nekoliko dana proslavio rođendan, ne znam tačno koji po redu. Čestitke su pljuštale sa svih strana, od znanih i neznanih. Ima, međutim, ljudi koji su svojim delom mnogo više zadužili ovaj narod i državu, a za koje većina ne bi znala ni u kojem su veku rođeni, a kamoli kog datuma. Zašto je Laušević toliko poseban? Jer je glumac? Jer je ubica? Dobar frajer? Ili, sve to zajedno?


Ukratko, hoću reći, svi smo nekako naseli i platili ulaznicu za tu veliku, proizvedenu laž da je ovde reč o nečemu posebnom. Biću slobodan da procenim da je za tu laž najmanje kriv, i da će od nje najmanje koristi imati, Žarko Laušević – čovek.


Na kraju, želim da s vama podelim jednu misao koja me ovih dana proganja. Pročitao sam, naime, negde, rečenicu iz ovog romana koja, otprilike, glasi ovako: U ovoj zemlji sve kasni, samo se umire pre vremena. Nikako ne mogu da se otmem utisku da neki ljudi možda ne bi umrli pre vremena da je autor navedene rečenice jedne davne julske noći ostao kod kuće.












30 comments:

  1. U potpunosti se slažem sa tobom i moram priznati da mi je posle čitanja ovog teksta jako drago što znam da nisam jedina koja razmišlja isto na pomenutu temu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti što pratiš moje tekstove. Nadam se da ćeš uživati i nadalje. Pozdrav!

      Delete
  2. Nesto poput pevača Louisa, vracao se umoran sa svirke, prešao na drugu stranu na dvosmernom delu "autoputa", svi ga žališe a niko da pomene da je svojom krivicom izazvao udes u kojem nije samo on poginuo. Izgleda da status javne ličnosti oslobađa od odgovornosti ili je značajno umanjuje. Da ne pominjem kako ako si bivši premijer možes da očekuješ peticiju podrške da ne ideš kod istražnog sudije ili tužioca na informativni razgovor.

    ReplyDelete
  3. Nisam čitala i nemam "materijala" da komentarišem na taj način. Ono, međutim, što ne mogu da ne primetim je da je figura pisca ovde bitna samo zbog imena i prezimena koje manje-više svi znamo.
    U Srbiji, toj zemlji u kojoj je psihologija mase dovedena do besmisla, nema sredine. Obožavaš ili mrziš, vidaš ili kolješ, vazdižeš do nebesa ili pljuješ (da ne kažem onu drugu reč)... Zato hajde da pročitamo knjigu pa da o njoj donosimo sud sami, pustimo one kojima je posao da je promovišu na određen način. I, naročito zanemarimo one, koji bi da se promovišu na talasu uspeha knjige.
    Informacije danas zlata vrede. Pročitaj knjigu, "informiši" se, pa da pričamo. :) Nema smisla suditi joj na osnovu spoljnih okolnosti.

    ReplyDelete
  4. Nije ni komentarisno o knjizi! Samo o dogadjaju koji je povod. Cudna su u ovoj zemlji merila o velicini patriotizma!! I ko im daje za pravo da mesaju strane: zrtve i ubice, osteceni i okrivljeni,....

    ReplyDelete
  5. Ovde se i ne sudi o knjizi i njenom kvalitetu, već upravo okolnostima. Hajde da pomenem i svima dragog "Noleta" i okolnosti koje njega prate, da ti se prevrne želudac.

    ReplyDelete
  6. O knjizi (ne moramo joj više ni naslov pominjati, svi ga znamo), ne da sam dovoljno čuo, naslušao sam se, bolje je reći; ali još je (ni ja) nisam – pročitao! Nešto me baš nekako odbija, što više o knjizi i njenom autoru slušam i čitam sve sam od njenog čitanja – dalje i dalje... Zašto onda uopšte i uzeh da komentarišem ispod ovoga teksta na Blogu...(!?) Ima neki „zajednički imenilac“ koji me je na to podstakao, jer poprilično odobravam – ovde napisano. Previše mi izgleda da je sve oko fenomena knjige prilično „(pre)napumpano“... Čitanje ću odlagati dovoljno dugo, sve dok ne splasnu dovoljno neke sadašnje predrasude, i predubeđenja.
    A, kada sam se posle prvog čitanja ovog teksta još malo više koncentrisao na sadržaj, najviše mi je „odjekivalo“ sledeće: „velika količina manipulativnih postupaka“, „fama oko Lauševića“, „opšti nekritički stav ljudi u Srbiji...“, „...stvar je došla i do izvesnog Borisa Tadića koji je pravilno procenio da je danas korisno biti...“
    Naslov ovog komentara, namerno sam ostavio za kraj, jer odnosi se (i) na našu ovdašnju svakodnevicu: SVE KASNI, SMRT NIKAD... Navikao sam da se potpisujem ispod svakog teksta: Dragan Petrušić

    ReplyDelete
  7. Ako ćemo pravo, suvišan je ovaj tekst o Lauševiću, kao i komentari (uključujući i ovaj moj). Jedno je on i kao čovek i kao umetnik, nešto potpuno drugo je njegovo krivično delo, a treće eksploatacija slučaja od strane nekih ljudi. U tom smislu, i Peričin tekst može da se smatra eksploatacijom, mada je sigurno da nije imao tu nameru. O Lauševićevoj knjizi, kao i o ubistvima ne bi trebalo komentarisati ako temeljno nismo upućeni u to o čemu se radi, ipak su to ozbiljne stvari, valjda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja sam pokušao da govorim o jednom društvenom fenomenu, oličenom u slučaju Lauševićevog romana. Mislim da naslov sugeriše temu. Ja upravo, u jednom delu teksta, kritikujem donošenje stava o Lauševiću bez uvida u činjenice u vezi s ubistvom. Za tekst se, po mom mišljenju, ne može reći ni da je suvišan ni da je "potreban". Ja sam na blogu izneo jedno svoje razmišljanje, to je sve. Čitaoci će, svaki ponaosob, proceniti da li je tekst zanimljiv (tako za svaki tekst posebno) i shodno tome će se odnositi prema mom blogu. U svakom slučaju, smatram da je tvoj (Vaš) komentar zanimljiv i podsticajan za polemiku. Nadam se da ćemo se i ubuduće sretati ovde. Srdačan pozdrav!

      Delete
  8. Sve to gore navedeno-za-protiv-kriv-nevin- na stranu...Meni je bilo porazavajuce kada su se ljudi iz moje okoline meni pohvalili da citaju njegov roman, a pouzdano znam da vec "dvaes" godina nisu procitali dalje od sms-a. Hvala Bogu, sam' nek' se cita, ali zar se ceka takav jedan splet okolnosti za to? Da li mi stvarno nemamo kvalitetnu reklamu za kvalitetne knjige (pored ovog mi zvoni alarm za prozu koja izumire)? Da li su nam mirisi kisa, balerine i kupoholicarke jedino sto nas privlaci? Ponovo napominjem - nemam nista protiv, nisam ni citala, kapa dole unapred...(raspricala sam se, oprosti :))
    Uglavnom, odlicno zapazanje, svaka cast! Pozdrav! ;)

    ReplyDelete
  9. Moja namera (tačnije, jedna od njh) je bila da skrenem pažnju da se jedno književno delo prodaje, ako tako mogu reći, onako kako se "prave" knjige ne prodaju, što ga, možda i nezasluženo, srozava u očima ljubitelja istinske književnosti. Zato o ovom romanu i govorim kao o "proizvodu".
    Hvala ti na pohvalama i na tome što pratiš moje tekstove!

    ReplyDelete
  10. Izgleda da se fokus komentara polako pomera sa Lauševića na stanje u društvu. Naravno da se prave knjige ne prodaju (ne kažem da Lauševićeva nije prava), naravno da se čak ni one banalne ne čitaju puno. Da bi se to promenilo potrebno je da prođu godine, možda i decenije sistematičnog rada sa mladima, a do tada ostaje da se svako ko nije zadovoljan snalazi kako zna, da traži sebi probrano (ultra malobrojno) društvo. Zato bi bilo lepo da se Perica, ako može, malo više angažuje oko bloga, jer je i to jedan od načina da se stvari bar malo poprave. Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zapravo, fokus teksta (a samim tim i komentara) jeste na stanju u društvu. "Slučaj Laušević" je samo paradigma, jedan od mnogobrojnih indikatora tog stanja. Iskreno se nadam da moj blog bar malo "popravlja stvari". Trudiću se da bude još korisniji. Hvala na ukazanom poverenju.

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Svaka cast za tekst! Malo nam je svima dosadilo da slusamo vise o Lausevicu, mada sam sa vise strana dobio preporuku za citanje, a najvise su me ubedili kad su mi citirali deo iz knjige gde gospodin citira Kunderu. Dovoljno da me kupi ali jos nisam podlegao. Neka ceka, tek nedavno sam procitao i Kusturicinu knjigu i imas utiske ovde http://urikverc.blogspot.com/2012/01/smrt-je-neprovjerena-glasina.html i to tek kad se slegla prasina. Cini mi se da cu i Zarka da uzmem kad neko treci izbaci dogodine svoje remek delo.
    Odlican blog!

    ReplyDelete
  13. Čini mi se da je na ovu temu bolje ćutati, predati prazan papir.
    Onaj koji nije mogao da ćuti, napisao je knjigu. A ta knjiga nije roman, literarna tvorevina, štivo za analizu učenih ili dokonih... Ta knjiga nije knjiga. Ona je ispovest, olakšanje, žrtva, opomena. Ovaj slučaju, čini mi se, savršeno pokazuje nesavršenost jezika (ili našeg poimanja stvari): A-ha, dve korice, između listovi, znam, to je knjiga! Ovde se uopšte ne radi o knjizi, već o sudbini. I ne prodaje se knjiga, niti se reklamira i promoviše, nego ispovest jednog čoveka koji je zakoračio u loš trenutak.
    Da je kojim slučajem Laušević kazivao u magnetofon, a ne u pero, reakcije ne bi bile iste. Više bi se ćutalo o istoj stvari. O istoj stvari! Pustite knjigu, ovde nema knjige!
    A što se tiče ubistva, čas se strada i od flaše, snažnog udarca u glavu... Znam za primere kojih bi danas bilo, da su imali šta da izvuku iz džepa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spekulacija o tome da je ovde reč o ispovesti je, svakako, jedna od mogućih. Voleo bih samo da svi malo razmislimo o tome kakva bi bila ispovest ubijenih ili njihovih najmilijih. Koliki bi tiraž bio zakoračenja u TAJ "loš trenutak"? Koliko ljudi danas zanima to? Koliko se na tome može zaraditi? Koliko bi napisanih knjiga tim ljudima donelo olakšanje?

      Hvala ti što si nam se pridružio i što bacaš jedno drugačije svetlo na ovu našu raspravu.

      Delete
  14. Cini mi se da si u tekstu ostao nedorecen - da li namerno ili slucajno, ne znam...
    Neko u komentarima rece da je dobro sto se makar cita, posebno sto citaju ljudi koji ni ne znaju kako knjige izgledaju. Ako cemo iskreno, bolje da se cita i neko kao Lausevic, nego one druge "knjige" koje se prodaju pored hleba u prodavnicama. Nisam citala, ali kao sto i ti rece - od nekoga ko je (bio?) dobar glumac, mozes ocekivati da ce biti i dobar pisac.
    Sto se tice situacije sa Lausevicem, moram da kazem da se vodim cistom pravnickom logikom - on i njegov brat su bili brojcano nadjacani, u takvim situacijama panika radi svoje i sila kojom se brani moze da bude preterana. Ako ukljucimo i kontekst u pricu, mogu da razumem zasto je strahovao za svoj zivot i zasto je reagovao kako je reagovao. Kaznjen je, odsluzio je i sto se prava tice - to je to. Neki drugi su u ovoj zemlji za mnogo vise dobijali mnogo manje, ali to je sve zakon i dok se ne promeni, mozemo da negodujemo i komentarisemo do sutra. Politika je celu pricu preuvelicala i ispolitizovala do momenta progona. To nikome ne bih zelela.
    A moj cisto ljudski i licni stav je = da neko mog brata napadne, pa ne bih 18, nego 1118 metaka sasula u njega. Onaj ko kaze da ne bi tako reagovao, laze.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mislim da se sad malo udaljavamo od teksta. Ja ne analiziram okolnosti zločina. Nisam pravnik, u to se ne mešam. Ja sam samo sugerisao da je ta životna okolnost, između ostalog, iskorišćena u svrhu manipulacije. Naravno, prihvatam da to nekome i nije previše bitno. Ono što pada u oči je, a u vezi sa sudskim epilogom, je vremenska podudarnost objavljivanja ovog romana (i fame oko toga) i pomilovanja Lauševića od strane Borisa Tadića. Slučajnost?

      Dugo sam mislio da je bolje čitati bilo kakvu glupost (sada ne Mislim na ovaj roman, rekoh da ga nisam pročitao), nego ne čitati ništa. Danas se ne slažem s tim. Što reče D. Radović, bolje da su nam deca nevaspitana, nego pogrešno vaspitana.

      Što se tiče nedorečenosti, nisam siguran na šta misliš, ali obe mogućnosti su apsolutno u igri:)

      Delete
    2. Izvinjavam se svima zbog grešaka u kucanju.

      Delete
    3. Ma mislim da smo se slozili po vise tacaka, zato sam i komentarisala tekst :)
      Za okolnosti oko momenta objavljivanja knjige su verovatno u pravu, ali kao i sve u ovoj drzavi - tesko da se nesto desava bez neke veze. Knjiga bi mozda bila popularna i da Tadic nije pomilovao Lausevica, ali sad mozemo da nagadjamo. Stvar koja se izmice kontroli je sto svi menjaju teze oko glavne price koja prati knjigu, a to je politicki progon. Ili mozda gresim.
      U svakom sl., stojim pri stavu da je bolje da ljudi kupuju ovu knjigu, nego "Sponzoruse" i slicne. A pomenute su se prodavale na kilo, sto je strasno, ako uzmemo u obzir da su u isto vreme i za iste pare na istim mestima mogle da se kupe neke knjige iz edicija "svestki klasici" i sl. Ljudi vole skandale, pa to je.

      Delete
    4. Evo, ovako "na neviđeno", navijam za Žarka protiv Sponzoruša:) Što se tiče političke pozadine, mislim da je Žare dobio slobodu, a Tadić jedam plusić pred izbore. Mirna Bačka!

      Delete
  15. Dostojevski je na kraju "Zločina i kazne" napisao da je to knjiga o okolnostima koje od čoveka sa dobrim namerama naprave zločinca. Za neku drugu priliku je najavio analizu procesa pokajanja, ozdravljenja duše i povratka u normalan život. Ipak, o tome ništa nije uspeo da napiše, verovatno jer nije dovoljno poznavao tu tematiku. Ta situacija Lauševićevu knjigu čini još zanimljivijom jer govori upravo o tome. Ipak, po samom stilu L. nije baš na nivou Dostojevskog, ali mislim da knjiga čak i na tom polju ima solidnu vrednost. U svakom slučaju, Laušević je stvorio autentično delo kakvo, eto, čak ni Dostojevski nije mogao.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samo izvolite, poštovana gospođo Old school, napišite sve što imate, biće mi drago da pročitam i Vaše mišljenje. Ako izuzmemo eventualne uvrede, vrlo rado ću "saslušati" svako Vaše razmišljanja o tekstovima koji su na ovom mestu objavljeni.
      Hvala Vam, dalje, što ste me obavestili o datumu i mestu rođenja Žarka Lauševića i što ste sa svima nama podelili činjenicu da Vi lično Žarku niste čestitali rođendan, niti bilo ko koga vi poznajete. Ne vidm, iskreno, šta bih sad s tom informacijom, ali "ne može da škodi", kako je to imao običaj da kaže Lane Gutović u ulozi Pustolova.
      Deo o "dve knjige" je, naravno, ironija. Ironija je stilska figura, jedna od mnogih, što verovatno znate.
      Knjigu nisam komentarisao (ne komentarišem nešto o čemu nisam informisan), tako da ona kao delo uopšte i nije predmet mog teksta. Stoga, ne bi trebalo da bude ni predmet komentara na tekst. Ne vidim, s druge strane, razlog da čekamo da iko pročita knjigu da bismo razgovarali o (eventualnim) manipulacijama u vezi s njenim izdavanjem.
      Hvala Vam na komplimentima i kritikama, hvala što pratite ovaj blog i što učestvujete u diskusiji. Siguran sam da ću u Vama imati vernog čitaoca, a svaka podrška i svaki čitalac mi puno znači. Dobro došli!

      Delete
  17. Procitajte prvo knjigu, molim vas....;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja sam Vam zaista (kao i svima) zahvalan što čitate moje tekstove i obogaćujete ih komentarima, ali već pomalo postajem umoran od objašnjavanja da za pisanje teksta kakav je ovaj uopšte nije neophodno pročitati dotičnu knjigu. Koristim ovu priliku da apelujem na sve čitaoce da se držimo teme, samo tako naša rasprava ima smisla. Kada budem napisao tekst o samom romanu kao književnom delu, biće prilike da ovde svi kažu šta misle i o tom mom tekstu, kao i o delu. Hvala vam.

      Delete
  18. Naravno. To je bila samo jedna molbica. A kako bi tek bilo lepo diskutovati sa pametnim (no irony!) glavama pod novim uslovima:-)!

    Olga

    P.S. Tek da pomenem, da ne bude zabune-'molim vas' se odnosilo na sve diskutante koji je nisu procital, pa je zato napisano malim slovom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako Vas dobro razumem, gospođo Olga, Vi u stvari niste ni imali nameru da ovde komentarišete napisano, već da svima nama koji to već nismo uradili uputite savet ili molbu da pročitamo roman. Hvala vam u ime svih kojih se to tiče. Na ovom mestu bih, ipak, očekivao komentar na tekst.
      Meni lično ne bi smetalo ni da se to malo "v" odnosilo samo na mene.

      Srdačan pozdrav!

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete